Laman sehenti bagi keperluan warga Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dan Agensi di bawahnya mendapatkan maklumat rasmi bagi kegunaan menjalankan tugas
Aplikasi berasaskan laman web yang dibangunkan secara dalaman bagi kegunaan Warga Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) serta agensi di bawahnya.
Sistem Daftar Diri Tunggal
SSO KPT
Sistem Daftar Diri Tunggal (SSO) KPT adalah log masuk bagi beberapa sistem tertentu untuk kegunaan warga KPT seperti Sistem Tempahan Bilik, Sistem Log Rekod Latihan, Sistem Pengurusan Aduan ICT, Sistem Direktor dan Sistem Aset Sewaan ICT.
Sistem Kehadiran Berasaskan Biometrik
egSentrik KPT
Sistem Kehadiran Berasaskan Biometrik menggunakan cap jari bagi mengenal pasti identiti melalui pattern-matching.
Aplikasi Kerajaan Elektronik
MyGovUC 2.0
Perkhidmatan Komunikasi dan Kolaboratif Bersepadu Kerajaan
HRMIS 2.0
Sistem Pengurusan Maklumat Sumber Manusia
DDMS 2.0
Sistem Pengurusan Dokumen Digital
Sistem eP
Sistem Perolehan Elektronik
JPICT KPT
Jawatankuasa Pemandu ICT Kementerian Pendidikan Tinggi
Semua Jabatan/Bahagian/Agensi di bawah KPT dikehendaki mengemukakan cadangan projek ICT kepada Urus Setia JPICT KPT bagi mendapatkan kelulusan teknikal sebelum dilaksanakan. Ini bertujuan memastikan bahawa perancangan dan pelaksanaan program ICT KPT dijalankan selaras dengan dasar ICT kerajaan.
Garis panduan penggunaan kemudahan TelePresence disediakan sebagai sumber rujukan kepada semua warga Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) untuk memastikan penggunaan TelePresence menepati piawaian yang telah ditetapkan. Pematuhan dalam penggunaan kemudahan TelePresence adalah penting bagi memastikan sidang video berjalan lancar dan menepati objektifnya.
SKOP
Garis panduan ini dirangka bagi aspek permohonan dan penggunaan kemudahan TelePresence yang disediakan di Aras 16 bangunan KPT.
TELEPRESENCE
TelePresence merujuk kepada satu saluran komunikasi yang merangkumi video dan audio berdefinisi tinggi (high definition) yang menghubungkan dua (2) atau lebih lokasi secara maya bagi tujuan bermesyuarat atau perbincangan rasmi sahaja.
Sistem TelePresence berupaya untuk berkomunikasi dengan 20 lokasi secara serentak. Lokasi yang dihubungi perlu mempunyai kemudahan TelePresence yang compatible seperti Polycom, Cisco, Tandberg dan Lifesize.
PENGGUNAAN KEMUDAHAN BILIK TELEPRESENCE
Penggunaan kemudahan di bilik TelePresence adalah meliputi perkara-perkara yang berkaitan dengan pengurusan sidang video, aktiviti mesyuarat, live streaming, perkakasan TelePresence dan perkara yang berkaitan.
PERKAKASAN DI BILIK TELEPRESENCE
Perkakasan di bilik TelePresence meliputi tiga (3) 70 inci HD Display, Panoramic Camera, Content Sharing Screens, TelePresence Intelligent Control System, 10 inci PAD, Independent Acoustics, dan meja conference.
TATACARA PERMOHONAN TEMPAHAN TELEPRESENCE
Pengguna hendaklah membuat permohonan rasmi ke Bahagian Pengurusan Maklumat melalui e-mel kepada Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. sekurang-kurangnya lima (5) hari bekerja sebelum tarikh mesyuarat.
Unit Rangkaian dan Keselamatan ICT (URK), Bahagian Pengurusan Maklumat akan menghubungi pengguna untuk mendapatkan maklumat pegawai perhubungan dan alamat IP (public) yang perlu dihubungi.
Pengguna perlu menetapkan tarikh dan masa yang sesuai untuk sesi ujian tiga (3) hari sebelum tarikh TelePresence.
TATACARA PENGGUNAAN KEMUDAHAN BILIK TELEPRESENCE
Bilik TelePresence boleh memuatkan maksima seramai 12 orang; 6 orang ahli mesyuarat di meja TelePresence dan 6 orang ahli lain di barisan belakang.
Pegawai bertanggungjawab (pengguna) perlu menyediakan komputer riba dan membuat ujian teknikal terlebih dahulu.
Pegawai bertanggungjawab (pengguna) perlu mendaftar sesi TelePresence di dalam buku log yang disediakan.
Pengguna bertanggungjawab untuk mematuhi perkara-perkara berikut :
Penggunaan bilik TelePresence hendaklah mengikut etika jabatan kerajaan;
Pengguna dilarang membawa makanan dan minuman ke dalam bilik TelePresence;
Pengguna dilarang merokok;
Pengguna perlu memastikan keselamatan peralatan TelePresence; dan
Pengguna hendaklah memastikan keadaan bilik TelePresence adalah teratur dan kemas selepas digunakan.
Sebarang pertanyaan, sila emel atau hubungi:
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. 03-88706061
Disediakan oleh: Unit Rangkaian Dan Keselamatan, Bahagian Pengurusan Maklumat
JAWATANKUASA PEMANDU ICT KEMENTERIAN PENDIDIKAN TINGGI (JPICT KPT)
LATAR BELAKANG JAWATANKUASA PEMANDU ICT (JPICT)
JPICT KPT ditubuhkan bagi menimbangkan dan meluluskan permohonan kelulusan teknikal daripada bahagian, jabatan dan agensi dibawahnya berdasarkan pelan strategik organisasi dan pelan strategik ICT agensi masing-masing bagi perolehan ICT mengikut had nilai yang telah ditetapkan.
TUJUAN - Untuk memastikan bahawa perancangan dan pelaksanaan program ICT KPT dijalankan selaras dengan dasar ICT kerajaan.
TAKWIM MESYUARAT JTI & JPICT
Tarikh Kemaskini - 28 November 2023
BIL
TARIKH TUTUP PERMOHONAN
MESYUARAT JTI
MESYUARAT JPICT
1/2023
29 Disember 2022 (Khamis)
31 Januari 2023 (Selasa)
13 Februari 2023 (Isnin)
2/2023
9 Februari 2023 (Khamis)
16 Mac 2023 (Khamis)
3 April 2023 (Isnin)
3/2023
27 Mac 2023 (Isnin)
4/2023
13 April 2023 (Khamis)
11 Mei 2023 (Khamis)
9 Jun 2023 (Jumaat)
5/2023
15 Jun 2023 (Khamis)
5 Julai 2023 (Rabu)
1 Ogos 2023 (Selasa)
6/2023
26 Julai 2023 (Rabu)
7/2023
17 Ogos 2023 (Khamis)
16 Oktober 2023 (Isnin)
2 November 2023 (Khamis)
8/2023
9 November 2023 (Khamis)
5 Disember 2023 (Selasa)
9/2023
1 Disember 2023 (Jumaat)
*Tarikh mesyuarat adalah tertakluk kepada perubahan & jumlah permohonan diterima.
Mesyuarat JPICT
Pengerusi : YBhg. Dato' Seri Abdul Razak bin Jaafar
Jawatan : Ketua Setiausaha
Tempat : Bilik Mesyuarat Ibnu Sina, Aras 17, KPT
Mesyuarat JTI
Pengerusi : YBhg. Datuk Dr. Mohd Zabri bin Yusoff
Jawatan : Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan Dan Pembangunan)
Tempat : Bilik Mesyuarat Al-Khazini 1, Aras 6, KPT
CARA PERMOHONAN KELULUSAN TEKNIKAL ICT KEMENTERIAN
Pemohon hendaklah menghantar cadangan kertas permohonan yang LENGKAP mengikut format kertas permohonan yang telah ditetapkan seperti berikut:
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Pertanyaan
03-8870 6064/ 6065/ 6067/ 6069/ 6033/ 6066
Alamat
Setiausaha Bahagian Bahagian Pengurusan Maklumat Kementerian Pengajian Tinggi Aras 6, No.2, Menara 2, Jalan P5/6, Presint 5 62200 Putrajaya (u.p: Unit Dasar ICT)
PEKELILING & GARIS PANDUAN
Semua permohonan bagi melaksanakan projek ICT juga perlu terlebih dahulu merujuk kepada: